torsdag 19. mars 2009

Analysere reklame - Bed Head!


Denne teksten er av teksttype reklame. Teksten handler om hårprodukter og reklameteksten er laget av Elisabeth Dybing. Formålet med denne teksten er at den skal virke fristende slik at folk kjøper disse produktene, fordi de vil være slik som han på bildet for eksempel. Teksten er ganske informativ siden den informerer oss om hva produktene gjør med håret vårt, men samtidig vil jeg si at den er litt ekspressiv for det vekker litt følelser av å lese dette, for du vil gjerne se slik ut. Målgruppen for disse produktene er nok unge mennesker, både gutter og jenter. Jeg kan si både gutter og jenter fordi woks bruker flest gutter og balsam flest jenter. Senderen er Bed Head, og de er et firma som lager hårprodukter. Selve reklamen er på en måte delt opp i to sider, og på første side er det bilde av tre produkter sammen med en liten tekst ved siden av hvert bilde som beskriver produktet. På den andre siden er det et stort bilde av en mann med silet hår. Dette bilde vil jeg si er symmetrisk, det vil si at at det er faste linjer i bilde som skaper en helhet, som at man ser bildene står slik at to skaper midten og så et bilde i hver ende, og at teksten følger bilde. For å finne det gylne snittet så kan vi måle bildet, både lengde og bredde og så dele det med 1,6 på begge sider så kan man finne det gylne snittet. I dette bilde vil det da være mannen. Av å se på reklamen får jeg et rolig og ryddig intrykk. Jeg syntes denne reklamen passer godt for gruppen, den kan kanskje blir litt mørk og kjedelig men ellers er desinget kult. Kontrastene generelt ganske mørke i denne reklamen, men rundt det gylne snitt er kontrastene hvite og lyse. Kontrastene virker godt planlagt og er rolige, formgiver oppnår at vi ser bildene godt. Bildene viser da noen av produktene, og så til høyre et stort bilde av en mann som ser godt ut. De bildene av produktene er ganske saklige, mens mannen vekker mer følelser siden han har fint hår og ser godt ut. Vi som ungdommer vil gjerne se ut slik som han gjør. Bilde passer godt til formålet og målgruppen, siden det er av hårprodukter. Overskriftene har en kul skrifttype, mens undertekstene har vanlig liten skrift. Teksten er litt liten syntes jeg, men den passer godt for målgruppen. De har tatt med litt informasjon om produktene og hva de gjør hvis du bruker de. De bruker språklige virkemiddler som manipulator og manipulator. Teksten er lett og lese og det er ikke for mye tekst, men den vekker ikke så mye nyskjerrighet det er mer bildene som gjør det. Leseren får den informasjonen han trenger, og språkbruken passer til den målgruppen. Teksten og bildene utfyller hverandre godt og gjør slik at teksten kommer på sin rette plass. Designeren oppnår hennsikten sin med reklamen med at han formidler at det er slik du blir hvis du bruker disse produktene og det tror jeg treffer målgruppen ganske godt. Teksten og bildene forteller at denne tiden handler mer om utsenede enn før i tiden.

2 kommentarer:

ED sa...

HAHA :D
Du analyserer en side i brosjyrer min! Nå ble jeg utrolig overrasket og glad! :D
Men ikke skriv "han" om designeren. Da blir jeg sinna!

tusen takk anyway!

ED sa...

Måtte dere seriøst analysere den reklamebrosjyren? Hvilken linje og skole går du på? jeg lagde den brosjyren i 1.klasse, nemlig :D
Hilsen Elisabeth, igjen :P